Den brittiska sällskapsdjursindustrin blomstrar för närvarande. Värderat till totalt 3.2 miljarder pund, utgör detta en fantastisk möjlighet för sällskapsdjursföretag att ta en marknadsandel. Intressant nog, av 3.2 miljarder pund stod hundmatsmarknaden för 1.5 miljarder pund av den siffran, och kattmat motsvarade 1.2 miljarder pund (PFMA, 2021). Forskningen visade också att det finns uppskattningsvis 12.5 miljoner hundar i Storbritannien, vilket motsvarar 33 procent av alla hushåll. Med ytterligare 12.2 miljoner katter som utgör 27 procent av hushållen (PFMA, Pet Population, 2021). Eftersom hundar och katter blir vanligare i samhället och husdjursägare vill spendera mer på sina husdjur, fokuserar den här artikeln på ett antal sällskapstrender att se upp med i framtiden.
Eftersom djurfoderindustrin har upplevt en massiv tillväxt under de senaste tjugo åren har det skett en förändring i djurägarnas kultur. Några anledningar till detta är ett resultat av framsteg inom teknik och internets roll. Dessutom ser husdjursägare sina husdjur som sällskap, med 95 % av ägarna som betraktar sina husdjur som en del av familjen (Pet Food Industry, 2016). Dessa förändringar i konsumentbeteende är drivkraften bakom de senaste innovationerna och trenderna för husdjursfoder.
Djurägare och deras förändrade uppfattningar
Covid-19-pandemin har påverkat ett stort antal industrier, inklusive husdjursfoder. Som ett resultat spenderar många människor och företag sina pengar försiktigt; men de flesta tror fortfarande att deras husdjur bör få det bästa. Med konsumenter som beräknas spendera 2.9 miljarder pund på katt- och hundmat 2021, kommer dessa siffror att öka, med data som visar att 12 % av ägarna gjort ett nytt husdjurstillägg till sina hushåll sedan starten av lockdownen (Mintel, 2021). Detta stöds av fler som arbetar hemifrån och skulle vilja ha en "pälsbebis" som sällskap.
Liksom i andra branscher har Covid-19 föranlett den ökade näthandeln. Med stora delar av världen i låsning och restriktioner för rörelse, har detta lett till att människor letar efter alternativa sätt att handla, och e-handelsföretag för sällskapsdjur har tjänat på detta. Förutom e-handelsföretag som drar nytta av pandemin, har husdjursbutiker av tegel och murbruk också sett en tillströmning av nya kunder på grund av strävan att stödja lokala företag.
Humanisering och premiumisering inom husdjursfoder
Två starka trender som har funnits ett tag inom djurfoderbranschen är humanisering och premiumisering. Båda dessa ämnen är sammanlänkade och fortsätter att driva tillväxten inom sektorn.
Humaniseringen av sällskapsdjursfoder definieras som tillskrivningen av mänskliga tankar, känslor, motivationer och övertygelser till icke-mänskliga djur (Forbes, Trafford, & Surie, 2018). Med andra ord vill ägare att deras husdjurs matvanor ska likna deras egna. Ett resultat av humanisering är premiumiseringen av produkter. Detta drivs av husdjursägare som är villiga att spendera mer på sina "pälsbarn" på grund av ingredienser av högre kvalitet, lokala råvaror och hållbarhet som erbjuds i deras husdjursfoder. Enligt Euromonitor är premiumisering en av de största drivkrafterna för djurvårdsmarknaden. Med ökningen av populationerna av mindre djur, ekonomisk tillväxt och förändringen i hur ägare ser sina husdjur, spenderar de nu gärna mer på sina husdjur (Euromonitor).
Humaniseringens och premiumiseringens roll i sällskapsdjursfoder har påverkat produkter på marknaden i stor skala. I takt med att relationerna mellan människor och husdjur har utvecklats, har humanisering av husdjur uppmuntrat mer överdådiga utgifter för produkter, vilket är en stor anledning till att försäljningen av husdjursfoder konsekvent ökar. För det andra har humanisering och premiumisering sett en ökning av nya formler i recept som produceras. På senare tid har införandet av supermat och växtbaserad kost verkligen tagit fart, eftersom fokus på hälsa blir allt vanligare i mänsklig mat.
Hälsa och wellness
Efter allt som har hänt det senaste året har hälsa och välmående blivit ett hett ämne. Nedstängningar och restriktioner har lett till att människor fokuserar på fysisk kondition, vad de äter och deras allmänna hälsa. Som ett resultat av att husdjursägare tillbringar mer tid hemma, ägnar människor mer uppmärksamhet åt sitt husdjurs beteende och hälsa. Detta har resulterat i att ägare söker lösningar för frågor som hud- och pälshälsa, immunhälsa och matsmältningshälsa.
Ny forskning av Packaged Facts visade att 43 % av husdjursägarna håller med om att de gillar idén om hälsosammare mat för sina husdjur. Samtidigt sa 37 % att de är intresserade av att ge sitt husdjur mer förebyggande hälsovård. Dessutom håller 34 % helt med om att de är villiga att spendera mer på foder för husdjur med fördelar för hälsa och välbefinnande (Packed Facts, 2021). Dessutom fann Mintel-rapporten 2021 för UK Pet Food att två tredjedelar av ägarna skulle vara intresserade av husdjursmat med ingredienser som stöder tarmhälsa. Medan ytterligare 66 % skulle vilja veta mer om att stödja sitt husdjurs hjärna genom diet (Mintel, 2021).
Hälsotrenden kommer bara att fortsätta att växa, och detta är ett nyckelämne inom mänsklig mat. En vanlig tanke hos experter är att "trender inom livsmedelsindustrin används ofta för att förutsäga husdjursägares framtida förväntningar". Många husdjursägare känner att det de matar sitt husdjur har en direkt inverkan på deras känslomässiga välbefinnande. Som en konsekvens av sällskapsdjursägares åsikter går många sällskapsdjursfodermärken nu den extra milen med att inkludera funktionella ingredienser i sina recept.
Märk transparens i djurfoder
När det kommer till etiketttransparens är detta en annan populär sällskapstrend. Transparens i djurfoder kan betyda många saker för husdjurskonsumenter. För vissa handlar det om spårbarhet, medan andra anser att etikettens enkelhet är en del av detta ämne. Oavsett synen på konsumenten är huvudtemat förtroende mellan djurfodermärket och konsumenten.
I takt med att efterfrågan på högkvalitativt husdjursfoder ökar, blir konsumenterna mer medvetna om ingrediensernas ursprung. Ämnet spårbarhet, även kallat härkomst, fortsätter att växa. Booths VD sa nyligen, "kunder uppmärksammar redan hur produkter odlas, förbereds, odlas och hämtas, så lokala och brittiska är stora teman". Detta upprepas i UK Pet Food Market Report, där 71 % av konsumenterna skulle köpa sällskapsdjursfoder om de var helt brittiska ingredienser (Mintel, 2021).
Konsumenter letar också efter enkla och tydliga etiketter som är lätta att förstå. Utan detta kan köpare av husdjursfoder skjutas upp med att köpa och leta efter ett alternativt märke att köpa från. Paws.com fann att miljontals britter blir allt mer förvirrade av livsmedelsetiketter. Häpnadsväckande 44 % säger att hundfoderetiketter är svåra att läsa, medan ytterligare 39 % inte vet tillräckligt om ingredienserna i maten de matar sina husdjur. Djurfodermärken måste se till att ingredienserna i deras recept är tydligt angivna. Detta kan hjälpa till att ge husdjursägare förtroendet för att de ger sina husdjur den bästa kvaliteten på djurfoder för att hjälpa dem att trivas (Carrara, 2019).
Sammanfattning
För att sammanfatta den här artikeln finns det olika sällskapstrender som påverkar marknaden. Rollen för humanisering och premiumisering av produkter är ett ständigt närvarande ämne, med ägare som är extremt angelägna om att förse sina husdjur med mat som liknar deras. Dessutom vill de förse sina husdjur med ingredienser av hög kvalitet för att inte bara säkerställa att de har det bästa utan för att hjälpa till med deras allmänna hälsa och välbefinnande. När det gäller framtiden för humanisering och premiumisering tittar sällskapsdjursfodermärken på nya formler hela tiden för att hålla jämna steg med konsumenternas efterfrågan, med trender för superfood och växtbaserade dieter att titta på i framtiden. En annan viktig trend som driver marknaden för sällskapsdjursfoder är hälsa och välbefinnande, med ett verkligt fokus från djurägare på att hålla sina husdjur friska så länge som möjligt. Med teknologi en nyckelfunktion i människors liv, forskar de om ingredienser som är fördelaktiga för hälsan. Med fokus på hälsa och ingredienserna i djurfoder kommer ett behov av transparens. Precis som med människomat är husdjursägare nu medvetna om var ingredienserna kommer ifrån, och många föredrar lokalt framställda produkter. Dessutom är enkelheten med etiketter för djurfoder avgörande för att säkerställa att konsumenterna förstår vad som står i recepten.
Referensprojekt
Carrara, A. (2019, 19 juli). Brittiska hundfoderetiketter "för svåra att läsa", konstaterar rapporten. Hämtad från Pet Gazette: https://www.petgazette.biz/25095-uk-dog-food-labels-too-hard-to-read-report-finds/
Fakta, P. (2021). USA:s husdjursmarknadsfokus: Uppdatering för husdjursfoder, 2021.
Forbes, SL, Trafford, S., & Surie, M. (2018). Humanisering av husdjur: Vad är det och påverkar det köpbeteende? Dairy and Vet Sci J, 2.
Industri, PF (2016, mars). 95 % säger att husdjur är en del av familjen. Hämtad från Pet Food Industry: https://www.petfoodindustry.com/articles/5695-report—say-pets-are-part-of-the-family/
Koerten, J. (2019). Euromonitor International: Premiumisering inom husdjursvård: En industritrend som utvecklas.
Mintel. (2021). Pet Food UK, 2021. Mintel Group.
PFMA. (2021). Djurpopulation. Hämtas från https://www.pfma.org.uk/pet-population-2021/
PFMA. (2021). PFMA Market Data 2021. Hämtad från https://www.pfma.org.uk/statistics: https://www.pfma.org.uk/statistics/
Matthew Aiken
Expert på marknadskommunikation
Matt tog examen 2017 med en kandidatexamen i Business & Management. Här upptäckte han att han hade en passion och ett intresse för marknadsföring. På fritiden tycker han om allt som är fitnessrelaterat och att vara utomhus. Han har också en fransk bulldog som heter Harley och en persisk katt som heter Bonnie Blue.
Du kanske också gillar...
Artikel skrivet av Matthew Aiken
För- och nackdelar med AI i husdjurshandeln
Du kanske har hört bokstäverna "AI" eller "AI Technology" som ofta används i media. Från att öppna din telefon med Face ID till att interagera med [...]